Chociaż może się wydawać, że najbezpieczniejszym krokiem byłoby poczekanie z audytami zgodności do uchwalenia ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC) implementującej NIS2 w Polsce, to jednak wcześniejsze działania są zalecane z kilku powodów:
1. NIS2 nakłada obowiązki niezależnie od implementacji krajowej
Dyrektywa NIS2 to akt prawny Unii Europejskiej, który musi być wdrożony przez wszystkie kraje członkowskie do października 2024 roku. Chociaż każdy kraj ma pewną swobodę w zakresie implementacji szczegółowych przepisów, kluczowe wymogi są już teraz jasno określone na poziomie unijnym. Opóźnianie działań może skutkować brakiem czasu na dostosowanie się do nowych wymagań, zwłaszcza że zgodność z dyrektywą może wymagać znaczących inwestycji i reorganizacji.
2. Czasochłonność procesu przygotowawczego
Audyt zgodności z NIS2 i wprowadzenie zmian mogą być procesami długotrwałymi. Wdrożenie skutecznych mechanizmów zarządzania ryzykiem, opracowanie procedur zgłaszania incydentów, szkolenie personelu oraz aktualizacja infrastruktury IT to działania, które mogą zająć wiele miesięcy. Rozpoczęcie działań już teraz pozwala firmom stopniowo wdrażać zmiany i lepiej rozłożyć koszty inwestycji.
3. Wczesne wykrywanie luk i przygotowanie do pełnej zgodności
Przeprowadzenie wczesnych audytów pozwala zidentyfikować obszary, które wymagają poprawy, nawet jeśli pełne przepisy krajowe nie są jeszcze uchwalone. Wiele kluczowych elementów NIS2, takich jak zarządzanie ryzykiem, zgłaszanie incydentów czy monitorowanie bezpieczeństwa systemów IT, ma uniwersalne zastosowanie i już teraz można wprowadzać rozwiązania zgodne z dobrymi praktykami w zakresie cyberbezpieczeństwa.
4. Możliwość dostosowania do przyszłych przepisów
Choć niektóre szczegóły dotyczące implementacji NIS2 mogą ulec zmianie w polskiej nowelizacji ustawy o KSC, wczesne przygotowania pozwolą na elastyczne dostosowanie się do ostatecznych wymogów. Przykładowo, jeśli w trakcie audytów zostaną zidentyfikowane poważne luki, można będzie szybciej reagować i modyfikować polityki zgodnie z przyszłymi przepisami.
5. Redukcja ryzyka prawnego i finansowego
Zaniedbania w zakresie cyberbezpieczeństwa mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i finansowych, szczególnie gdy krajowe przepisy zostaną uchwalone. Opóźnianie przygotowań zwiększa ryzyko, że organizacja nie będzie w stanie spełnić wymagań na czas, co może skutkować nałożeniem sankcji finansowych lub innych kar.
6. Budowanie kultury cyberbezpieczeństwa
Wdrożenie NIS2 nie jest jednorazowym zadaniem, ale procesem, który wymaga długoterminowego zaangażowania i ciągłego doskonalenia. Wcześniejsze przygotowania, takie jak szkolenie personelu, opracowanie procedur czy testowanie systemów, mogą pomóc w budowie solidnej kultury cyberbezpieczeństwa, co przyczyni się do lepszej ochrony organizacji na przyszłość.
7. Harmonizacja na poziomie europejskim
NIS2 ma na celu ułatwienie współpracy transgranicznej oraz harmonizację standardów cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej. Rozpoczęcie przygotowań już teraz pozwoli organizacjom lepiej dostosować się do europejskich standardów, niezależnie od szczegółów implementacji krajowej.
Podsumowanie
Chociaż pełne przepisy dotyczące implementacji NIS2 w Polsce jeszcze nie zostały uchwalone, nie należy odkładać działań przygotowawczych. Audyt cyberbezpieczeństwa i dostosowanie się do wymogów NIS2 mogą być procesami czasochłonnymi i wymagającymi inwestycji, a wczesne działanie pozwoli uniknąć stresu związanego z koniecznością szybkiego wprowadzenia zmian w ostatniej chwili. Ponadto, wczesne przygotowania zmniejszają ryzyko prawne, finansowe i operacyjne, a także pomagają zbudować solidną kulturę cyberbezpieczeństwa w organizacji.